Egendesign, köpare och företag i samarbete

Ett alltmer spritt koncept är egendesign, att skräddarsy. Detta innebär att köparen själv är med och bestämmer varans utformning vid fabriks och tillverkningsstadiet för att den mer exakt ska passa behovet, eller smaken.

Istället för industriell massproduktion av helt identiska produkter så styr köparen den senare delen av utvecklingskedjan. Tillverkaren senarelägger det ändringsbara och karakteristiska så långt framåt i tillverkningsförloppet som web-design-2038872_960_720 (1)är möjligt, för att kunna göra grunden identisk för alla varor.

Köparen får fler valmöjligheter än tidigare och individens specifika behov matchas mot tillverkarens kapacitet.

Man får nästan massproduktionens effektivitet och kostnaderna hanteras om man har en tillräckligt hög volym av försäljning för en relativt stor marknad med god solvens.

Eftersom människor i nuläget är mer och mer vana att få personligt anpassade varor så förutspår man att efterfrågan kommer fortsätta att öka.

Fördelen för företag som gör varor direkt till kunden är att de aldrig står med ett osålt lager eftersom varan redan från starten är köpt.

Ett ganska nytillkommet inslag i denna utveckling är tillverkning av handväskor. I Sydney 2014 sökte Lana Hopkins efter ett gosedjur till en yngre släkting och hon hittade Build-a-bear, ett företag som ger köparen ett urval att välja på beträffande färg, päls och klädsel på en Teddybjörn.

Detta blev inspirationen för företaget Mon Purse som nu finns i 11 affärer på 3 kontinenter. Kunderna kan välja mellan 19 olika modeller i 35 färger och därtill finns det olika storlekar, metallarbeten och foder. Försäljningen vid förra julen uppgick till 2 miljoner dollar.

Skräddarskrået har varit online sedan länge. Man har där lämnat över tyglarna till kunden som själv får konstruera sin kostym utan att behöva kliva in i en affär. För de klienter som inte själva vet hur en professionell mått-tagning går till så finns tydliga instruktioner tillhanda på nätet. Köparna kan därefter individualisera sina kostymer genom ett brett utbud av material, kavajvarianter, och val av form på slag och knappar.

Inom bilindustrin är detta legio. Sveriges mest berömda exportprodukt marknadsför sig på sin hemsida med en klämkäck uppmaning: ”Bygg din Volvo”.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *